Monsterlijke blankvoorns

Started by Mike, August 01, 2024, 13:33:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Tijdens een vissesie op de Merwede vorige wk ving ik een aantal blankvoorns die wel echt opvielen qua formaat. Nou heb ik vroeger in de havens ook wel flinke blankvoorns gevangen maar van dit formaat kan ik me niet herinneren ze eerder te hebben gezien.
Ik ving in totaal 8 blankvoorns, allemaal ver boven de 30 cm waarvan 1 zelfs de 38 cm aan tikte.
Tijdens de dril dacht ik telkens dat t windes waren maar die lieten zich niet zien. Het leek wel alsof deze voorns ze hadden weggejaagd.
Ik ben benieuwd of dit soort formaatjes of groter vaker worden gevangen.
20240726_182759.jpg
20240726_212235.jpg
20240726_182817.jpg   
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Voor mijn gevoel is de eerste een hybride met winde of ruisvoorn, door de bek en gouden kleur. de andere twee lijken wel op grote blankvoorns of in ieder geval meer op een. in elk geval mooie bakken!
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sarca2

Gaaf. Kun je vertellen hoe je ze vangt? bellyboat? op welke diepte ongeveer en welke montage. Ik heb ze 2 maanden geleden gevangen in de Waal tijdens hoog water maar dat was met feeder op maden en daar zat toch weinig sport aan. stuk of 3 tijdens een sessie met ook windes. leuk om ze eens met de vliegenhengel te vangen. Lijkt me nog niet makkelijk qua vinden van de goede plek want waar ik ze met de feeder ving zou ik met de vliegenhengel niet komen of ik zou een (belly)boat moeten hebben.
::new::

Martijn

Erg mooie vissen! ik ben inderdaad ook benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt... gewoon met een drijvende lijn lijkt mij op je reel te zitten?

Ook weer dermate groot water waar ik niet zou weten waar ik zou moeten beginnen en waar je kan staan, vis je dan kribben af of zoek je kommetjes op?

Mooi werk, moet geweldig zijn aan de vlieg!

Mike

Thx. Ik ving deze op een 10 ft #5 met een Airflo 40+ fast int.
Een stuk van ongeveer 5 m 20/00 fc met 2 zwarte streamertjes. Die streamertjes zitten bijna 2 m van elkaar af. Ik vis met laag water de zandplaten af maar ook tegen de kribben en in de stroomnaden. De vis vang ik op 2 a 3 m diep water op de bodem. Ik sta dan wel tot mn plexus in t water. Als t donker wordt komen ze vaak naar de kant maar overdag zitten ze meestal dieper.
Als t snel stroomt vanwege hard opkomend water vis ik met een DI 5 anders haal ik de bodem niet.

Bert J.

Geweldig. Wat een schitterende voorns!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Mike

Vandaag wel een aardige winde 😎Screenshot_20240802_222424_Gallery.jpg

zeeforel

Hi Mike,

Mooie vissen zeg!

Wanneer je met een DI5 vist, is het dan volledig op gevoel? Geen verklikker?

Dank.

Plantje

Echt hele gave vissen! Ik vind dit persoonlijk mooier dan een snoek

Mike

Quote from: zeeforel on August 03, 2024, 21:52:08Wanneer je met een DI5 vist, is het dan volledig op gevoel? Geen verklikker?

Hoi Zeeforel,

Ik ga vrij diep t water in, vandaar ook de grote Hanak stripmat.
Ik vis zoals ik al zei met fast int of met di5. Ik zou met dergelijke lijnen zo even geen constructie kunnen bedenken waarbij een verklikker bruikbaar is.
Ik vis met een lang stuk fc met 2 streamertjes en gooi deze zo ver mogelijk uit en laat ze dan een eind afzinken en begin deze dan rustig terug te strippen waarbij ik regelmatig varieer in snelheid. Korte rukjes en af en toe wat lange halen. Elke x als ik bodem of enige weerstand voel ga ik wat harder strippen. De aanbeten van deze vissen zijn heel duidelijk en niet te missen. Ik vis altijd tegen de stroming in en nooit met de stroom mee. Als er veel stroming staat gooi ik haaks op de stroming in, trek mn lijn strak en laat deze dan quarter down stream afzakken zodat ik toch diepte bereik. Vlak voordat ie helemaal lineair hangt met de stroming begin ik te strippen. Alles gaat dus op gevoel. Ik gebruik eigenlijk nooit indicators, alleen s winters in de haven.

Martijn

Quote from: Mike on August 02, 2024, 00:22:03Thx. Ik ving deze op een 10 ft #5 met een Airflo 40+ fast int.
Een stuk van ongeveer 5 m 20/00 fc met 2 zwarte streamertjes. Die streamertjes zitten bijna 2 m van elkaar af. Ik vis met laag water de zandplaten af maar ook tegen de kribben en in de stroomnaden. De vis vang ik op 2 a 3 m diep water op de bodem. Ik sta dan wel tot mn plexus in t water. Als t donker wordt komen ze vaak naar de kant maar overdag zitten ze meestal dieper.
Als t snel stroomt vanwege hard opkomend water vis ik met een DI 5 anders haal ik de bodem niet.

Thanx! Dat zal het nodige uitzoekwerk hebben gekost :-)
Dit soort wateren ben ik altijd wat terughoudend om ver het water in te gaan.
Maar zeker verdiende vissen dus!

Fly4Fish

Zeer mooie vissen! En leuk dat je in de warme zomermaanden nog zo diep vist en verrast wordt met zulke vangsten.
Persoonlijk vind ik de blankvoorn de leukste soort om te vangen. Ze geven echt sport en geven nooit op.

In de zomer liggen ze heel dicht tegen de oever aan, of in de bovenste laag van dieper water.

Tight lines!