Hoogzomer

Started by paul de bruijn, October 05, 2024, 21:41:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Nadat ik een oproep geplaatst had om iemand mee te nemen naar Funen bleef het lang stil.Uiteindelijk reageerde FSCHAMP,oftewel Gino,die wilde wel eens in Denemarken op de zeeforel vissen.
Omdat je elkaar niet kent blijft het een beetje een gok,maar je hebt een ding gemeen,dat is het vissen.
En de gok viel wat mij betreft goed uit,en voor zover ik het kon inschatten heeft ook Gino zich goed vermaakt in Funen.
Het huisje stond al vast,dus op vrijdagavond rond 23.00 gaan rijden.Met de verwachte vertraging(Duitsland) zouden we dan rond 09.00 bij GoFishing in Odense zijn.Daar even een praatje doen,vergunning halen en dan naar de eerste stek.
Nou is er blijkbaar nogal wat veranderd,want de ingecalculeerde vertraging in Duitsland bleef uit.Ook bij de deense grens was geen controle.De rit verliep te snel,dus te vroeg in Odense.Nou ja,dan maar even wachten.Ook de vergunning is aangepast,deze kan alleen nog maar online besteld worden,dus je hoeft niet meer langs een winkel.Nu konden we het ook op de computer in de winkel doen,dat hebben we dan niet gedaan,maar goed,het kan.Krijg je een mail na betaling waarin je vergunning zit op PDF.
De weersverwachting was eigenlijk te goed,veel zon,en zowaar een redelijk vaste windrichting,ook vrij zeldzaam.Omdat ik Gino verder niet kende uiteraard in de auto tijdens de rit wat verhalen uitgewisseld.Bleek dat hij in ieder geval nogal lang vliegviste,en dat ook naar bleek nogal goed onder de knie had.Dus uiteindelijk zaterdagmiddag naar de eerste stek gereden.Daar duurde het niet lang of de eerste forel meldde zich,altijd lekker,dan is de druk er meteen vanaf.
In die week weer meerdere stekken aangedaan,en op vrijwel alle stekken hebben we vis gevangen.De eerlijkheid is dat vanwege het weer het iets tegenviel.Ik heb vier dagen in mijn T-shirt gevist,dat is nog nooit gebeurd.Hele dag zon,weinig wind soms en 21 graden.Helaas ontsnapte de grootste van de trip.Gino had een zeer mooie forel die de vlieg wilde hebben,maar het contact was van korte duur.De klap deed mij opkijken van het wisselen van mijn eigen vlieg,en ik gokte dat deze vis ergens tussen de 60 a 70 cm was.Jammer,maar ook dat hoort erbij.Ikzelf was zo handig geweest om mijn goede hengel thuis te laten.Ik dacht dat ik mijn #6 had meegenomen,bleek helaas een #8 te zijn,waardoor mijn reel met #6 lijnen in de koffer kon blijven en ik verplicht werd met een #7 te vissen na wat pech met de bombetta.
Dat gezegd hebbende,het was toch weer een leuke week Funen.Deze week bleek ook weer dat de ene dag de andere niet was,en dat gold ook voor de stekken.Waar vis was gevangen was was  dat twee dagen laten niet het geval meer.Opvallend was het gebrek aan bruinvis,en ook de zandaaltjes waren deze keer goed aanwezig.En ook vrijwel geen springende vis gezien,dat is ook zeldzaam in september.Leuke was dan wel dat de vissen die ik zag in de oppervlakte ook vrijwel allemaal ving.Niet groot,en ging maar om een stuk of 4,maar zoals ik al eens eerder meldde,zeeforel die je ziet springen of draaien is te vangen.
Zelfs deze keer een regenboogforel gevangen.Aanbeet was niet te missen,en de vis vloog meerdere keren het water uit.Niet een typische zeeforel actie,dat bleek toen de vis in het net lag.Weer eens wat anders.
Gino heeft in ieder geval de zeeforel aan zijn imposante lijst kunnen toevoegen.
Ik hoop dat de volgende keer de hoogzomer taferelen wat achterblijven.Mooi weer is uiteraard leuk,maar iets andere omstandigheden zijn wat beter voor de zeeforel.Aan de andere kant,voor april is een beetje mooi weer wel lekker.
Volgende keer dan weer de goede hengel mee,dat is wel zo handig.